"Simplicity is the ultimate sophistication" LdV

Monday, 2 January 2017

MARIE-ANTOINETTE'S ORANGE BLOSSOM HOT CHOCOLATE

MARIE-ANTOINETTE'S ORANGE BLOSSOM HOT CHOCOLATE
MUSIC MONDAY MIAM


Yes, the former Queen of France loved her hot chocolate ! And Marie-Antoinette enjoyed it with orange blossom ...

"Chocolate was introduced into France in 1615, at the wedding of Louis XII and Anna of Austria in Bayonne. At Versailles, the delicacy became a culinary habit in all its forms under Louis XIV who popularized its consumption at the Court. In the following century, however, Louis XV was considered the greatest lover of the cocoa-based drink. Occasionally, the King himself would prepare his own beverage in the kitchens of his Private Apartments.

Louis XV’s favourites, including Madame du Barry, couldn’t resist the exotic beverage either, valued particularly for its qualities as an aphrodisiac. At the same time, the first machines designed to manufacture chocolate were created and several specialized workshops were established in Paris.

In 1770, when Marie-Antoinette married Louis XVI, she arrived at the Court of Versailles with her own chocolate maker, who was given the very official title of “Chocolate Maker to the Queen”...

Source : "Château de Versailles"

I have attempted to recreate it then (lucky you, without the egg yolk and yeast they originally put in...).

For the chocolate I only used the Valrhona brand as it is absolutely exquisite. In addition, it is French and manufactured in a small town near Lyon. I advise you to use it if you can : your pastry or anything chocolaty will have such a better taste you have no idea...



ORANGE BLOSSOM HOT CHOCOLATE
A quick glance in your kitchen...

In your fridge
Milk

In your cupboard
Dark chocolate
Orange blossom


ORANGE BLOSSOM HOT CHOCOLATE
Serves 1 


200ml 7,03 oz of milk
50 to 70g 1,7 to 2,46 oz of dark chocolate (Valrhona noir Manjari - 64 %)
1 little tsp of orange blossom extract

Pour the milk in a saucepan over a low heat and wait until it is lukewarm.
Break into pieces the chocolate and add them to the warm milk.
Stir smoothly until everything is well combined.
Continue to gently stir trying not to have any lumps.
Finally add the orange blossom.
Enjoy...



La recette de chocolat proposée est celle de notre Marie-Antoinette chérie. Elle provient du château de Versailles lui-même et gentille, j’ai omis la levure, la crème et le jaune d’œuf…;) Je possède un point commun avec notre ancienne Reine : ma propension à transformer à toute vitesse ma chevelure brune en gris platine !
Je ne remercierais jamais assez la palette de poudre dissimulatrice de mon coiffeur qui me permet de recouvrir les affres du temps s’acharnant sur la mélanine déjà insuffisante de ma kératine... 
Quelle ironie de devoir se "repoudrer" les cheveux au 21e siècle non ? Comme quoi, "rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme". Vous aviez tout à fait raison Monsieur Lavoisier...
Permettez-moi de vous présenter le compositeur préféré de notre jolie Reine, André Grétry, qui officiait à la Cour en tant que directeur de musique personnel. Je vous invite à un voyage dans le temps de quelques centaines d’années seulement afin de savourer cet émouvant extrait d’opéra « je crains de lui parler la nuit... je sens mon cœur qui bat…».
Je vous laisse le soin de vous imaginer en robe à panier, assise certainement difficilement, les yeux peut-être clos avec la Reine à vos côtés… Sourit-elle, chante-t-elle, est-elle émue ? Nous avons le loisir de nous inventer la réponse…



Le chocolat chaud à la fleur d’oranger de Marie-Antoinette

Pour 1 personne 

200ml de lait

50 à 70g de chocolat noir (Valrhona noir Manjari - 64 % pour moi)

1 petite CC d’extrait de fleur d’oranger




Réchauffez doucement à feu doux, le lait dans une petit casserole jusqu’à ce qu’il soit tiède.

Cassez le chocolat et le déposer dans la casserole de lait.

Remuez bien pour que le chocolat fonde en évitant les grumeaux.

Continuez de bien remuer et ajoutez la fleur d’oranger.

Dégustez !
 

No comments:

Post a Comment